Äänikirjat ovat kansainvälisesti iso bisnes ja nykyisellä teknologialla monen suosiossa. Mutta missä viipyy suomalainen Audible.Com?

Työmatkalla, lenkillä, lentokoneessa, busseissa, junissa – missä vain on hyvä mahdollisuus sivistää itseään äänikirjoilla. Jostain syystä Suomessa ollaan jääty tasolle ’Remeksen 10 CD:n paketti ja vetolaukku kaupanpäälle’. Suomessa löytyy ammattimaisia äänimaailman tuottajia, jotka palvelevat osaamisellaan lähinnä tärkeitä marginaaliryhmiä.

Ihan ykkösbisnes on käännättää ja julkaista kansainväliset hittikirjat suomeksi äänikirjoina. Lisäksi tuottaminen on niin kustannustehokasta, että esimerkiksi valmentajat ja personaltrainerit voisivat hyvinkin teettää asiakkailleen lenkkikaveriksi selfhelp-tyyppisiä julkaisuja (bisnes, vanhemmuus, motivaatio, rentoutus – you name it).

Suomalaiset eivät vielä osaa ladata tai käyttää näitä…?

Osaavat kyllä, mutta siinäpä toinen osa tätä koskematonta bisnesareenaa: äänikirjakaupan jäsenelle laitteet, ohjeet ja koulutus myös. Sopii miettiä minkälainen markkina kätkeytyy vaikka eläköityvään porukkaan, jolta tämänlainen sisältö/mahdollisuus puuttuu vielä kokonaan.

Kirjat, oppiminen, itsensä kehittäminen ja tekniikka ovat menneet sellaisia harppauksia eteenpäin, että tämä tuntuu jo vähän vanhanaikaiseltakin idealta.

Mikä olisi uuden aikakauden versio tästä ja miten se olisi kansainvälistä menestysmateriaalia?

Mainokset